«Lock-in» eller «lock-in-effekt» refererer til en situasjon der brukere av et produkt eller en tjeneste blir bundet til å fortsette å bruke det på grunn av høye byttekostnader eller mangel på alternativer.
Lock-in kan oppstå når en bruker har investert mye tid, penger eller ressurser i å lære seg å bruke et produkt eller en tjeneste. For eksempel kan en bedrift ha investert mye i en bestemt programvareplattform, og dermed være nødt til å fortsette å bruke denne plattformen for å unngå å måtte investere i å lære å bruke en annen plattform.
Lock-in kan også oppstå når et produkt eller en tjeneste har integrert seg tett med andre systemer eller tjenester som brukeren allerede bruker. For eksempel kan en person bruke en bestemt mobiltelefon fordi den fungerer best med andre enheter som de allerede har, for eksempel en smartklokke eller trådløse hodetelefoner.
Lock-in kan være en utfordring for konkurranse og innovasjon, da det kan hindre brukere fra å utforske og adoptere nye produkter og tjenester som kan være bedre egnet for deres behov.
Legg igjen en kommentar