
Hva er Customer Aquisition Cost (CAC)
En enkel forklaring for styremedlemmer i SaaS-selskaper
Customer Acquisition Cost (CAC) er kostnaden et selskap har for å skaffe en ny kunde.
Når du beregner CAC, må du ta med alle kostnader knyttet til å skaffe nye kunder. Dette inkluderer ikke bare annonsering, men også lønnskostnader for ansatte som jobber med salg og markedsføring.
Formel: CAC = Totale kostnader for salg og markedsføring / Antall nye kunder
Totale kostnader for salg og markedsføring inkluderer blant annet:
- Betalt annonsering (Google Ads, Facebook, TV, radio, osv.)
- Verktøy og plattformer (CRM, e-postmarkedsføring, analyseverktøy, osv.)
- Lønnskostnader for ansatte i salg og markedsføring (inkl. bonus, provisjon, og sosiale avgifter)
- Byrå- og konsulentkostnader
- Andre kostnader knyttet til lead-generering