Hva er Customer Aquisition Cost (CAC)

En enkel forklaring for styremedlemmer i SaaS-selskaper

Publisert Sist oppdatert

Customer Acquisition Cost (CAC) er kostnaden et selskap har for å skaffe en ny kunde. 

Når du beregner CAC, må du ta med alle kostnader knyttet til å skaffe nye kunder. Dette inkluderer ikke bare annonsering, men også lønnskostnader for ansatte som jobber med salg og markedsføring.

Formel: CAC = Totale kostnader for salg og markedsføring / Antall nye kunder

Totale kostnader for salg og markedsføring inkluderer blant annet:

- Betalt annonsering (Google Ads, Facebook, TV, radio, osv.)

- Verktøy og plattformer (CRM, e-postmarkedsføring, analyseverktøy, osv.)

- Lønnskostnader for ansatte i salg og markedsføring (inkl. bonus, provisjon, og sosiale avgifter)

- Byrå- og konsulentkostnader

- Andre kostnader knyttet til lead-generering

Powered by Labrador CMS