Nils Ola Bark, CEO, NKI Holding

Fremtidens utdanning er digital – men hvordan sikrer vi kvalitet?

For 4-5 år siden virket det som om noen skrudde av lyset.

Publisert Sist oppdatert

NKI Nettstudier har for lengst tatt steget fullt ut i digitaliseringen av sine utdanningstilbud. Men hva betyr det egentlig for studentene, og hvordan balanserer de teknologi med pedagogisk kvalitet? Metrics KI har tatt en prat med Nils Ola Bark, CEO i NKI Holding.

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

– Digitalisering i utdanning har lenge handlet om å "sette strøm på klasserommet", men den tiden er forbi, slår Bark fast til Metrics KI.

Han mener at fremtidens utdanning må ta utgangspunkt i studentens – eller brukerens – behov, på samme måte som andre digitale tjenester.

– Forventninger om fleksibilitet og individualisering preger utviklingen i alle bransjer, og utdanning er intet unntak. Vi må utnytte hele den digitale verktøykassen for å formidle læringsinnhold og styrke læringsutbytte, forklarer han.

KI som en gamechanger

Når det kommer til teknologiske innovasjoner, er Bark tydelig på hvilken trend som for øyeblikket dominerer.

– KI skyller over utdanningssektoren som en tsunami, og vi står midt i et paradigmeskifte. Dette vil endre alt fra hvordan vi tilrettelegger innhold, hvordan vi støtter studentene i læringsprosessen, hvordan vi kontrollerer læringsutbytte, og ikke minst hvordan vi kan samle innsikt for å forbedre læringen, sier han.

Ifølge Bark vil kunstig intelligens gi helt nye muligheter for individuell tilpasning av læring.

– Vi vil kunne tilby skreddersydd læring til hver enkelt student, basert på deres unike behov og progresjon, sier han.

Pedagogikk møter UX-design

Men hvordan sikrer NKI at den teknologiske utviklingen ikke går på bekostning av pedagogisk kvalitet? Bark forteller at det er en balansegang de tar på største alvor.

– Vi jobber knallhardt med nettpedagogisk standard, følger nøye med på gjennomføringsgrad og iverksetter tiltak for å øke den. Vi kobler pedagoger og UX-designere tett i vårt arbeid og samler løpende innsikt om studentenes engasjement og læringsutbytte, forteller han.

Han er også tydelig på at det regulatoriske rammeverket må holde tritt med utviklingen.

– NOKUT må kjenne sin besøkelsestid. Antall nettstudenter vokser kraftig, og tiden er overmoden for å sette tydeligere krav til kvalitet og leveranser for denne studentgruppen. Det fortjener de, sier han.

EdTech i praksis

NKI samarbeider tett med flere EdTech-selskaper, og Bark trekker frem noen av de mest vellykkede initiativene.

– Vårt samarbeid med We Are Learning har vært et lyspunkt. Vi har jobbet tett med dem fra starten av, og implementert løsningen i flere av våre utdanninger. Resultatet har vært umiddelbart positivt, med svært høye studenttilfredshetsscorer og økt gjennomføringsgrad. Dette samarbeidet ble også anerkjent med prisen "Årets nettpedagog" av Fun, forteller han.

Han trekker også frem tidligere samarbeid med Attensi og deres arbeid med kunnskapsbaserte KI-løsninger.

– Videre har samarbeidet vårt med danske StudentPulse gitt oss unik innsikt i studentenes behov og adferd i digital læring, sier han.

Utfordringene i EdTech-bransjen

Bark mener EdTech-bransjen i Norge har gått gjennom en stagnasjon de siste årene.

– Vi har hatt sterke caser med Kahoot, Mintra, Attensi, Dragonbox, Motimate og Poio. Men for 4-5 år siden virket det som noen skrudde av lyset, sier han.

Han peker på at NKI er avhengig av et levende EdTech-miljø for å berike læringsopplevelsen.

– Vi må bygge videre på den gode EdTech-arven. Vi står midt i et digitalt paradigmeskifte, drevet av KI. Kanskje virkemiddelapparatet bør kjenne sin besøkelsestid, men først og fremst er det vi som jobber med dette, som må se mulighetene, sier han.

Bark ser også muligheter for revitalisering av inkubatormiljøer, som StartUpLab.

– Jeg skulle gjerne sett en revitalisering derfra. Konservatismen i de etablerte utdanningsinstitusjonene hjelper heller ikke. Fokuset på stedbasert undervisning trumfer ofte utviklingen av et digitalt tilbud. Spørsmålet er: Kan etablerte aktører bli flinkere til å teste EdTech-løsninger? Kan vi stimulere gründermiljøet til å bli mer opptatt av digital læring? Og kan inkubatorene sette mer fokus på EdTech som et segment med store muligheter?

Han mener at dersom dette skjer, vil investorene også få øynene opp for potensialet.

– Men først og fremst er det vi som jobber med dette, som må se mulighetene i brukerbehov og teknologisk utvikling, avslutter han.

Powered by Labrador CMS