Ståle Frisvold

– Klasserom er ikke effektivt for studentene

Vi øker omsetningen jevnt hvert år og endte i 2024 på 45 millioner kroner

Publisert Sist oppdatert

Ståle Frisvold har lang bakgrunn fra det å tilby klasseromsundervisning. Gjennom Ask Undervisning har han digitalisering undervisningen.

– Den største utfordringen har nok vært å sikre at studentene som jobber digitalt, også får hjelp og oppfølging fra «ekte mennesker» når de har behov for dette, sier han.

Ask Undervisning har mer enn 3000 studenter, primært privatister. Det krever en gjennomtenkt og sømløs digital logistikk.

– Edtech er bra til mye og for mange, men ASK tilrettelegger fag for studenter med alle mulige faglige og personlige utgangspunkt. Hvis målsettingen hadde vært å være 100 prosent digital, ville mange falle fra før de kommer i mål, mener han.

For å møte denne utfordringen har ASK integrert ulike kontaktpunkter der de som trenger oppfølging, får dette. Et av tiltakene er live leksehjelp med en fast timeplan.

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

– Privatistene kan booke veiledning og få læreren opp på skjermen, slik at de blir hjulpet på samme måte som om de satt i samme rom. Høsten 2025 ble det gjennomført 2249 veiledninger, forteller han.

I tillegg er forumløsninger et viktig virkemiddel for rask og faglig god respons.

– Høsten 2024 besvarte våre lærere 4100 forumsvar – normalt ganske umiddelbart, legger han til.

Læringsopplevelse i en digital setting

- Hvordan har du sikret at ASK er like engasjerende og effektivt som klasseromsundervisning?

– La meg starte med en liten korreksjon: Klasseromsundervisning er utelukkende effektiv for skoleeier, som kan putte mange elever inn i samme rom og gi samme tilbud. Fysiske klasserom er derimot ikke effektivt for studentene, slår han fast.

Han og hans team har undervist i klasserom i 20 år før de startet ASK, og har brukt denne erfaringen i utviklingen av plattformen.

– Vi erfarte at en 45 minutters undervisningstime i klasserommet kunne komprimeres ned til 5 minutter på video. Dette til tross for at vi har som målsetting å «gjennomgå alt». Når privatistene kan se undervisningen i eget tempo, sette på pause og repetere, først da kan man snakke om effektiv undervisning, sier han.

ASKs filosofi er klar: Visualisering er nøkkelen.

– Vi bygger på hjernens sterkeste sider – evnen til å huske i bilder heller enn abstrakt tekst, forklarer han.

Pedagogiske og teknologiske valg

Han mener suksessen bunner i én grunnleggende tankegang: Pedagogikk først, teknologi etterpå.

– Vi har aldri hatt som mål å digitalisere mer enn nødvendig. Teknologi brukes kun der den forsterker innlæringen, understreker han.

ASKs plattform er bygget fleksibelt og skalerbart for å kunne integrere ulike verktøy i takt med veksten.

– Etter noen år høster vi resultatene. Over halvparten av ASK-privatistene som gikk opp til eksamen i muntlige fag høsten 2024, fikk karakter 5 eller 6. Dette er i all beskjedenhet meget imponerende, og langt over hva vi selv turte å håpe da vi startet ASK, sier han.

Pandemiens innvirkning

– ASK har hatt en jevn stigning i alle år. Pandemien påvirket ikke privatistutviklingen vår nevneverdig, men vi merket en betydelig økt pågang fra videregående skoler, forteller han.

I dag bruker 70–80 skoler ASK under merkevaren ASK Studio.

– Vi øker omsetningen jevnt hvert år og endte i 2024 på 45 millioner kroner, avslutter han.

---

Det opplyses om at de tre eierselskapene i Metrics Venture er medeiere i Ask Undervisning.

Powered by Labrador CMS