Trond Markussen

- Noen aktører har ikke klart å tilpasse seg den teknologiske utviklingen og har derfor falt av lasset

Trond Markussen har fulgt edtech-bransjen i nesten 40 år.

Publisert Sist oppdatert

Trond Markussen har fulgt edtech-bransjen i nesten 40 år. I denne perioden har han sett teknologien utvikle seg i et enormt tempo, men mange av de grunnleggende utfordringene er fortsatt de samme.

- Du har fulgt edtech-bransjen gjennom flere tiår. Hvordan vil du oppsummere utviklingen?

- Vi sliter fortsatt med det samme grunnproblemet som i begynnelsen av e-læringstiden – å finne et godt pedagogisk design som gir det både selgere og kjøpere ønsker, nemlig en bedre læringsopplevelse på kortere tid, sier Markussen.

Den største endringen han peker på, er utviklingen av teknologien. 

- Læringssystemer, infrastruktur og læremidler har utviklet seg enormt. Vi har fått bedre LMS-systemer, rapporteringsverktøy, samhandlingsplattformer og ikke minst KI-baserte løsninger. Det er også langt flere aktører i markedet, noe som driver kvaliteten opp, mener han.

Kjennetegn på suksessfulle edtech-selskaper

Hva skiller de edtech-selskapene som lykkes fra de som ikke gjør det? Ifølge Markussen handler det om strategi, gjennomføringsevne og riktig team.

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

- De selskapene som virkelig har fått gjennomslag, har hatt en tydelig strategi og utnyttet sine styrker. De har vært flinke til å forstå kundene og løse reelle utfordringer. Dessuten har de evnet å skalere, hatt dyktige medarbeidere og klart å levere på tid og budsjett, sier han.

På den andre siden har mange edtech-selskaper feilet, særlig innen skole og utdanning. 

- Det offentlige har liten betalingsvilje, og mange selskaper har basert seg på små prosjekter som ikke har vært bærekraftige over tid. I tillegg har noen aktører ikke klart å tilpasse seg den teknologiske utviklingen og har derfor falt av lasset, mener han.

Fallgruvene for edtech-selskaper

Hvorfor mislykkes så mange edtech-selskaper? Markussen mener det ofte skyldes et ensidig fokus på problemløsing fremfor kommersialisering.

- Mange edtech-gründere tenker kun på å løse et problem, ikke på økonomi og skalering. De fleste edtech-selskaper er rene innholdsleverandører og bruker eksisterende teknologi. Det gjør dem mindre attraktive for oppkjøp, fordi de ikke har unike teknologiske løsninger, forklarer han.

Edtech før og nå

Sammenlignet med for 10–20 år siden, ser Markussen mange av de samme selskapene og personene dominere markedet.

- Det er fortsatt de samme aktørene som preger bransjen, og noen har etablert nye selskaper. Det er krevende å komme inn i markedet fordi det er lite og lukket. Mange prøver seg, men få klarer å skalere eller tiltrekke seg nye kunder. De nye aktørene som lykkes, har funnet sin nisje og spesialisert seg, sier han.

Fremtidens edtech – hva blir viktigst?

Når han ser fremover, er Markussen ikke i tvil om at kunstig intelligens (KI) vil spille en sentral rolle.

- KI vil forandre edtech fundamentalt. Vi vil se store endringer innen KI-generert film, stemmer og animasjoner. Foreløpig er ikke generativ KI god nok på innholdssiden, men dette vil utvikle seg raskt. Når KI kan integreres med ekspertsystemer og interne rutiner, vil innholdet bli mer relevant, spår han.

Han tror også på en vekst i KI-baserte, dialogdrevne treningsprogrammer. 

- Disse vil gjøre det mulig å trene på ulike typer samtaler og salgssituasjoner på en langt mer effektiv måte. For å være relevante i fremtiden må edtech-selskaper være tett på kundene, søke partnerskap og investere i kompetanse. De som klarer å definere og levere på markedets forventninger, vil fortsatt være vinnere, avslutter Markussen.

Powered by Labrador CMS