Kahoot-gründeren: Som nordmenn må vi tørre å tenke større og mer globalt enn vi vanligvis gjør

Publisert Sist oppdatert

Kahoot! har vokst fra en idé til et verdensomspennende fenomen innen læring og engasjement. Metrics KI har tatt en prat med Alf Inge Wang, en av de sentrale skikkelsene bak selskapet for å høre om de avgjørende beslutningene, lærdommene fra reisen og hva som skal til for å bygge en varig teknologisuksess.

Fra idé til global suksess

– Jeg vet ikke om det er riktig å snakke om mine personlige beslutninger i denne sammenhengen, ettersom de fleste avgjørelser ble tatt som et team, sier han.

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

Likevel peker han på to avgjørende veivalg som fundamentale for veksten og suksessen.

– Det første var å få et mer mangfoldig team med ulik kompetanse og bakgrunn. De første årene besto teamet hovedsakelig av datasivilingeniører, noe som førte til imponerende tekniske prototyper, men ikke nødvendigvis et godt produkt. Det var først etter sammenslåingen av to start-ups, hvor den ene fokuserte på et konsept likt Kahoot! og den andre på sosial underholdning og teknisk plattform, at vi fikk et produkt som var enkelt å bruke og hadde stor underholdningsverdi, forteller han.

Det andre veivalget kom som et råd fra en veileder:

– Vi skulle ha hovedfokus på å skaffe flest mulig brukere før vi tenkte på inntekter. Det var et risikabelt valg, men i ettertid viste det seg å være riktig. Hadde vi prioritert inntjening for tidlig, ville vi sannsynligvis ikke fått den globale spredningen vi ønsket.

Lærdommer fra feil

Han er åpen om at det ble gjort feil underveis.

– Vi har helt sikkert gjort mange feil, men det er vanskelig å si om en annen kurs ville vært bedre. Jeg skulle kanskje brukt mer tid på å forstå hva det innebærer å være gründer for å unngå klassiske nybegynnerfeil, og jeg burde også fordelt mediefokuset mer i starten. Samtidig har vi lært mye av feilene våre.

En potensiell feilvurdering var hvor lang tid det tok fra idé til ferdig produkt.

– Vi brukte seks år på å utvikle fire prototyper som til slutt ble forkastet. Men ironisk nok gjorde dette at timingen for lanseringen ble perfekt – teknologien var på plass, infrastrukturen i skolene var moden, og interessen for spillbasert læring økte.

Strategien for vekst

Kahoot!s eksplosive vekst skyldes i stor grad organisk spredning.

– Vi brukte svært lite penger på reklame. I stedet testet teknologientusiastiske lærere ut Kahoot! og delte erfaringene sine på sosiale medier. Vi fulgte opp med å løfte frem disse brukerne ved å gi dem tilgang til nye funksjoner, intervjue dem til vår blogg, og sende dem t-skjorter og annet merch.

Videre satset selskapet på systematisk markedsføring gjennom messer, oversettelse til flere språk og samarbeid med selskaper som trengte engasjerende opplæring.

– Vi var også svært bevisste på merkevaren vår – fra grafisk profil og logo til fonter, farger og musikk.

Gründerrollen og skalering

Han understreker at hans rolle har vært konseptutvikling, tidlige prototyper og å gjøre produktet engasjerende.

– Jeg har aldri hatt en ambisjon om å være daglig leder. Uten et godt team ville jeg ikke fått til noe.

Skaleringen av selskapet skjedde gradvis.

– Vi visste lite om å skalere en startup da vi startet, men heldigvis vokste vi i takt med suksessen. En utfordring er å bevare startup-kulturen – smidigheten og oppfinnsomheten – samtidig som man skaper et modent produkt.

Hvordan lykkes på lang sikt?

For å bygge et teknologiselskap som varer, mener han flere faktorer må være på plass.

– For det første må ideen være god og dekke et reelt behov, kanskje til og med et behov folk ikke visste at de hadde.

Deretter er teamet avgjørende.

– Man må samle folk med ulik kompetanse – teknologi, branding, design, kundebehandling, økonomi, HR og mer. Samtidig må man ha en prototype eller en solid plan for å tiltrekke seg investorer som deler visjonen.

Til slutt trekker han frem bedriftskulturen:

– De ansatte må brenne for produktet og ønske å gjøre verden bedre gjennom det de skaper.

Avslutning: Han avslutter med en oppfordring til norske gründere:

– Som nordmenn må vi tørre å tenke større og mer globalt enn vi vanligvis gjør. Det kan jo hende at vi lykkes!

Powered by Labrador CMS