Fem råd til mer lønnsom abonnementsprising

Vi skal ikke bare jekke opp prisen litt da?

Publisert Sist oppdatert

Det er få temaer innen abonnementsøkonomien som skaper mer diskusjon og usikkerhet enn prising. Både i ledermøter, styrerom og ved kaffemaskinen.

Og prising kan bety så mangt. 

Jeg pleier å skille mellom:

- Strategisk prising, som mer langsiktige prisbeslutninger og valg av forretningsmodell.

- Taktisk prising, som kampanjeprising og løpende prisoptimalisering på produktsider.

Om Fredrik Loennecken

Fredrik Loennecken er tidligere konserndirektør for abonnementsmarked i DN Media Group og abonnementsdirektør i Dagens Næringsliv.

Før dette jobbet han i over ti år i Schibsted Media Group, blant annet med å etablere selskapets satsing på nyhetstjenester til bedriftsmarkedet.

Fredrik har en master i økonomisk styring fra NHH.

Samtidig er abonnementsprising alltid en trade-off mellom å

- Tiltrekke seg nye kunder (acquire)

- Holde på kundene du har (retain)

- Tjene mer per kunde over tid (monetize)

En prisendring (prisen skal ikke alltid opp!) påvirker hver av disse. Og det er når målsetningen ikke er tydelig nok, at usikkerheten raskt øker.

Samtidig har jeg med teamene jeg har ledet erfart vekstpotensialet - og ofte magien! - som ligger i innsiktsdrevet og eksperimenterende prising.

Fem egne caser innen strategisk og taktisk prising:

1. Differensiert prising av to nyutviklede abonnementsprodukter for å sikre volumvekst (til en lavere pris) i ett kundesegment, og samtidig hente ut høyere pris for eksisterende kunder i et mer premium segment.

2. Omlegging fra fastprisavtaler til lisensbasert og engasjementsdrevet prising i et B2B-marked, der prisen er basert på faktisk forbruk av tjenesten.

3. Prising av bundle-produkter med økt samlet omsetning, basert på innsikt om hvilke produktfordeler kundene har høy (og lav) betalingsvilje for.

4. «Melking» og nær dobling av prisnivå for et produkt med fallende volum (men lite prissensitive kunder), uten negativ volumeffekt og med betydelig inntektseffekt.

5. "Live" pristesting mot et lite kundesegment, for deretter å bruke innsikten om deres adferd til å optimalisere prising for større deler av kundebasen.

Oppsummert fem tips som jeg ofte vender tilbake til:

1. Sett tydelige mål, ikke gap opp over for mye, og kommuniser målene godt internt og til stakeholdere. Forklar hvilken trade-off du har valgt med prisstrategien.

2. Øk forståelsen for hvilke produktfordeler kundene er villig til å betale for, helst med kvantitativ og kvalitativ data, og segmentér kundebasen deretter.

3. Bruk markedsundersøkelser med forsiktighet, særlig knyttet til nye produkter og kundesegmenter. En pris/conjoint-analyse kan gi god innsikt og styrke en hypotese, men er ingen fasit.

4. Samle og strukturér historisk data for å kunne analysere og dokumentere effekt over tid. Start i det små og utvikle prisarbeidet til en mer kontinuerlig prosess.

5. Test og lær! Eksperimentér «live» i markedet, gjør A/B-testing og ta ned risikoen ved å kommunisere med mindre kundesegmenter fra start.

Powered by Labrador CMS