Pressemelding:

BitPet AS mottar 5 millioner kroner fra Norges forskningsråd for lansering av helsefremmende mobilspill
BitPet AS er tildelt 5 000 000 kroner fra Norges forskningsråd for å realisere sitt banebrytende mobilspill BitPet. Spillet kombinerer underholdning, fysisk aktivitet og sosialt samvær, med ambisjon om å forbedre både fysisk og mental helse – på en morsom og engasjerende måte.
I spillet tar spillerne vare på digitale kjæledyr, og progresjon oppnås ved å være fysisk aktiv i virkeligheten. Kjæledyrets kondisjon avhenger av spillerens aktivitetsnivå, målt via skrittelleren på smarttelefonen. Spillerne samler ressurser og møter andre kjæledyr på et lokasjonsbasert kart i. BitPet vil også tilby sosialt samlokalisert spill som oppmuntrer til fysiske møter og interaksjon mellom spillere.

Prosjektet som har fått støtte fra Forskningsrådet, inkluderer et forskningssamarbeid med Fakultet for medisin og helsevitenskap på NTNU, med mål om å dokumentere eventuelle helseeffekter av å spille BitPet.
– Vår visjon har alltid vært å gjøre daglig fysisk aktivitet morsom og sosial. Denne finansieringen er en viktig milepæl for å gjøre den visjonen til virkelighet, sier Alf Inge Wang, Professor i spillteknologi NTNU og medgründer i kahoot.com og bitpet.io.
- Finansieringen fra Forskningsrådet kommer veldig godt med, og gjør det mulig å få sluttføre spillet og samtidig forske på potensielle helseeffekter man får ved å spillet. Vi i BitPet-teamet har stor tro på at spillet kan bli en suksess ut ifra kombinasjon av god bruk av AR-teknologi og innebygde sosiale mekanismer som gir et grunnlag for organisk vekst, sier Alf Inge Wang til Metrics Venture.
Spillet planlegges softlansert sommeren 2025, men allerede nå er det mulig å delta i tidlig testing:
• Android
Følg utviklingen og meld din interesse på: www.bitpet.io