Artikkelserie: Slik bygde vi en mediestartup som blir kjøpt av et av Norges største mediehus

Del 1: Styret 

Artikkelserie: Slik bygde vi en mediestartup som blir kjøpt av et av Norges største mediehus

Publisert Sist oppdatert

I 2013 kom nyheten om av Schibsted kjøpte Offshore.no. Oppkjøpet var utløsende for at vi valgte å etablere en konkurrent til Offshore.no. 

Vår hypotese var at Offshore.no ville miste farten når de ble en del av et stort konsern. Glenn Stangeland og John Økland i Offshore.no var veldig dyktige, men tyngdekraften i et konsern vinner som oftest. Vi hadde dermed et tidsvindu der vi kunne etablere en konkurrent av Offshore.no. 

Artikkelserie: Slik bygde vi en mediestartup som blir kjøpt av et av Norges største mediehus

mediestartup

Sommeren 2013 etablerte vi derfor enerWE.no. Vi løftet frem en nyhetstjeneste for olje- og gassbransjen i direkte konkurranse med Schibsted-eide Offshore.no. Jeg satt da i ledelsen i SaaS-selskapet Mintra, og fikk en god avtale om å bli værende i Mintra ut 2013 for å sikre god erfaringsoverføring. 

Min første arbeidsdag i mediebransjen var 2. januar 2014.

Hypotesen vår om tyngdekraften i store konsern viste seg å være riktig. 

Offshore.no ble etterhvert en del av Sysla.no. Nøkkelpersonene Glenn Stangeland og John Økland sluttet i 2017 og løftet opp konkurrenten petro.no. Petro.no endret senere navn til energi24.no

I 2019 besluttet Schibsted å legge ned Sysla. Det krever mye å være pirates in the navy. Av og til for mye. 

Læringspunkter fra reisen

Jeg vil nå dele noen læringspunkter fra det å bygge en et mediestartup som blir kjøpt av et større mediekonsern. 

I denne første artikkelen vil jeg beskrive min filosofi rundt styresammensetningen i et mediestartup.

Styret - versjon 1.0

I den aller første fasen bootstrappet vi selskapet. Vi var to gründere som jobbet uten å ta ut lønn. I tillegg fikk vi med oss Ole Kristian Rønningen og Bjarte Kvalheim.

Ole Kristian Rønningen og Bjarte Kvalheim bidro med kompetanse og kontrollspørmål innen strategi og tech. I tillegg bidro de inn med programmeringsressurser fra et selskap de to eide. 

Som takk for arbeidet fikk investeringsselskapet deres en eierandel av enerWE AS. De jobbet altså for "sweet equity".

Ole Kristian Rønningen og Bjarte Kvalheim var viktige i oppstarten av selskapet. Etter en stund meldte behovet seg for et styre med mer kompetanse innen media. Jeg kjøpte derfor ut Ole Kristian Rønningen og Bjarte Kvalheim, og endret styresammensetning.

Styret  - versjon 2.0

enerWE gikk over i en ny fase der erfaring fra medielandskapet var kritisk.

Jeg gjorde en research og identifiserte personer som jeg ønsket å ha med meg inn i styret. Dette var alle personer som hadde mer kompetanse enn meg innenfor ulike fagfelt.

Jeg har ikke helt tidslinjen foran meg her jeg sitter og skriver, og ikke alle styremedlemmene satt i styret samtidig, men her er noen av styremedlemmene jeg fikk med meg på reisen.

- Bente Sollid: Hun har unik kompetanse i krysset mellom media og teknologi.

- Jørgen Aanonsen: Han har lang erfaring fra medietech og finansiering av selskaper. 

- Anders Lie Brenna: Han har unik erfaring fra blant annet Digi, Teknisk Ukeblad og Aftenposten, og er en sterk stemme i medie-Norge.

- Olav Johansen: Olav har en unik erfaring innen forskning og akademia, spesielt innen feltet "påvirkning".

- Ivar Viktil: Som CEO i SaaS-selskapet Mintra var han min leder gjennom tolv år. Han har unik erfaring fra det å bygge og selge selskap. Han er også en unik leder som jeg ønsket å ha med meg inn i styrerommet.

I motsetning til det første styret som bidro med "sweet equity", så fikk styret i versjon 2.0 styrehonorar. 

3 år ble til 11

Planen var å løfte frem et selskap som ble attraktivt for oppkjøp i løpet av 3 år. Men så enkelt ble det ikke. 

I 2021 ble vi invitert inn i det som nå heter DN Media Group. Konsernet skrev i en pressemelding av de som hovedeier har rett og plikt til å kjøpe oss ut i 2025. Det skulle altså ta mer enn 11 år å gi investorene våre en gevinst for deres investering. 

Og i neste del av denne artikkelserien skal jeg dele erfaringer fra det å hente inn eksterne investorer til vårt mediestartup.

Legg gjerne igjen e-postadressen din i skjemaet under artikkelen. Da vil du motta en e-post når vi publiserer neste artikkel i serien "Slik bygde vi en mediestartup som blir kjøpt av et av Norges største mediehus".

Powered by Labrador CMS