Artikkelserie: Slik bygde vi en mediestartup som blir kjøpt av et av Norges største mediehus: 

Del 2: Slik hentet vi inn kapital

Artikkelserie: Slik bygde vi en mediestartup som blir kjøpt av et av Norges største mediehus

Publisert Sist oppdatert

I artikkel 1 i artikkelserien forklarte vi hvordan vi etablerte et styre som kunne bidra i oppstartsfasen, og hvordan vi endret styresammensetningen underveis.

Vi vil nå beskrive hvorfor og hvordan vi hentet inn kapital til selskapet vårt for å kunne løfte frem et mediestartup som nå blir kjøpt av et av Norges største mediehus.

Utarbeid en grundig investorpresentasjon

Det første vi gjorde var å utarbeide en investorpresentasjon. En slik investorpresentasjon kalles ofte et "deck" eller "prospekt".

Vi hadde nylig solgt vårt forrige selskap for nesten 500.000.000 kroner, og tok utgangspunkt i investorpresentasjonen som vi brukte i forbindelse med dette salget.

Vi valgte å prise selskapet lavt "pre-money". Først og fremst fordi det økte sannsynligheten for å få med potensielle investorer, men også fordi vi anså det som sannsynlig at vi måtte kjøre flere emisjoner før exit. 

En moderat prising i første runde  reduserer sannsynligheten for å måtte ta ned prisen ved eventuelle nye runder. Dermed øker vi sannsynligheten for å holde investorene fornøyde, slik at de også blir med på nye runder. 

Artikkelserie: Slik bygde vi en mediestartup som blir kjøpt av et av Norges største mediehus

mediestartup

I vår investorpresentasjon var vi tydelige på at vårt mål var å løfte frem et selskap som skulle bli attraktivt for oppkjøp. 

Velg dine investorer med omhu

Det var viktig for oss å få med oss investorer som også kunne tilføre mer enn kun kapital. 

Vi ønsket oss investorer som hadde vært med på å bygge, utvikle og selge selskap. 

Vi hadde som nevnt nylig solgt Mintra for rundt 500.000.000 kroner, og det falt seg naturlig å invitere med flere av de som nylig hadde gjort en exit i Mintra. 

Jeg var en del av Mintra i 12 år, og satt i ledelsen i selskapet i 8 av årene. Jeg kjente dermed disse investorene godt. Jeg visste at de ville være en god ressurs inn på eiersiden. 

Det viste seg å være relativt enkelt å hente inn investorer til vårt prosjekt. Så understreker jeg at den krevende jobben er å stå i det frem til exit, slik at investorene også får tilbake sin investering med gevinst. 

Inviter investorer inn i styret

Vi mente (og mener) det er fornuftig at styremedlemmer i selskap som rigges for vekst og exit også inviteres inn på eiersiden. 

Styremedlemmer som også eier har en ekstra motivasjon for å bidra. Tilsvarende så bidrar eiere som også trer inn i styret langt mer enn de som kun er eiere. 

I tillegg så vil eiere som også sitter i styret få mulighet til å bli godt kjent med selskapet. Det er en fordel dersom man ønsker flere emisjonsrunder. Eierne har da allerede gjort en due dilligence gjennom sitt styrearbeid, og kan stå klare for å skyte inn mer kapital til rett pris. 

Vis investorene at du har troen

I hver runde så investerte også jeg fra mitt investeringsselskap. Det bidro til at eksterne investorer opplevde at jeg som nøkkelperson i selskapet hadde troen på prosjektet. 

Les på Medier24:

enerWE-sjefen overlykkelig etter NHST-fusjonen: – Skal frykte Europower

I vår mediestartup hadde vi totalt tre emisjoner før vi til slutt ble kontaktet og invitert inn som en del av det som nå heter DN Media Group. 

Hvordan vi kom på radaren til DN Media Group

I neste artikkel skal vi forklare mer om hvordan vi kom på radaren til DN Media Group (tidligere NHST).

Powered by Labrador CMS