Fra avisredaksjon til global SaaS-suksess

Jon Reidar Hammerfjeld deler reisen fra å bygge eget CMS til å erobre det internasjonale markedet med Labrador CMS.

Publisert Sist oppdatert

Da Jon Reidar Hammerfjeld begynte som journalist på nett i Aftenposten i 1998 og senere i Dagbladet.no, var det knapt noen ferdigutviklede verktøy for digitale nyhetstjenester. Det meste måtte bygges fra bunnen av.

– I den perioden bygde man alt selv. Det fantes ikke tjenester man kunne kjøpe. Da vi i 2007 forsøkte å finne et bedre CMS enn Dagbladets egenutviklede Bulldog, fant vi ingenting som var godt nok. Dermed begynte vi å utvikle Labrador CMS, sier han.

Fire år senere ble systemet skilt ut i et eget selskap. Tanken var klar: Det var for dyrt å drifte et CMS kun for én avis, men hvis flere kunne bruke samme løsning, ville det bli langt mer kostnadseffektivt.

– SaaS var allerede da langt mer effektivt enn lokalt installert programvare, og det var det naturlige valget. Forskjellen er rett og slett enorm, forteller Hammerfjeld.

Den største utfordringen var å følge planen

Som med alle teknologiselskaper har veien til suksess vært preget av utfordringer. For Labrador CMS var den største prøvelsen i starten å holde fast ved den opprinnelige strategien.

– Alle kan bli usikre på sin egen forretningsidé før man faktisk får mange kunder. I dag ser vi at det var riktig, men den første tiden krever tålmodighet, sier han.

Rent teknisk har det også vært flere veivalg underveis. Blant annet har selskapet gjort større endringer i infrastrukturen det siste året.

– Vi har nå slått på vår egen infrastruktur for nye kunder i Japan. Det er et stort steg for oss, forteller han.

Kundene tok tid – men plutselig løsnet det

Å være en av de få aktørene som leverer et CMS som SaaS til mediebransjen, skapte i starten en viss usikkerhet hos potensielle kunder.

– Når man nesten er alene om å tilby noe, kan det gjøre enkelte skeptiske. Men i dag har vi kunder i Japan, USA og Europa, og serverne våre håndterer tre milliarder sidevisninger i måneden. Det gjør det enklere for nye kunder å velge oss, fordi de kan kontakte en eksisterende kunde og høre hvordan systemet fungerer. Og så ringer de oss, sier Hammerfjeld.

Det som har overrasket mest, er hvor raskt noen kunder tar beslutningen.

– Det er unikt når vi viser frem systemet til en potensiell kunde, og de bestemmer seg der og da i møtet. Det skjer oftere enn man skulle tro, sier han med et smil.

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

En enkel prismodell – og ingen skjulte kostnader

Labrador CMS har justert prismodellen underveis, men har i dag en struktur som er enkel å forstå.

– Vi priser basert på antall redaksjonelle årsverk og sidevisninger per måned. Antall nettsteder påvirker ikke prisen, og vi forsøker ikke å selge konsulenttimer på toppen. Vi vil holde kostnadene så lave og forutsigbare som mulig, forteller han.

Hammerfjeld tror nettopp denne forutsigbarheten har gjort at kundene setter pris på løsningen.

Råd til gründere: Tenk stort og vær tålmodig

Til andre som vurderer å bygge en SaaS-løsning for mediebransjen, har Hammerfjeld et ærlig råd.

– Jeg vet ikke om jeg vil anbefale noen å gjøre det, hehe. Men hvis man har kunnskap fra en bransje og vil satse, er det veldig gøy. Man må bare tenke stort nok fra begynnelsen og samtidig ha en stor dose tålmodighet, sier han.

Powered by Labrador CMS