Historien om Edtech-selskapet Kikora og lærdommen på veien

Fra startup til suksess

Publisert Sist oppdatert

Da Arnfinn Redse først ble ansatt i Kikora i 2014, hadde han en visjon om å gjøre matematikkundervisningen bedre for skoleelever. Ti år senere har han ikke bare vært med på å bygge selskapet til en markedsleder, men også navigert komplekse eierprosesser og strategiske salg. 

– Det har vært en reise full av læring, sier han.

Et krevende oppkjøp

– Da vi tok over Kikora i 2017, var det etter en lengre diskusjon om veien videre for selskapet, forteller han. Til slutt valgte han og en gruppe ansatte, sammen med eksterne investorer, å sikre nok kapital til å kjøpe selskapet.

Han innrømmer at han på det tidspunktet var helt grønn når det kom til forretningsforståelse, spesielt knyttet til eierstyring og investorenes motivasjon. 

– Jeg lærte mye om det å være en eier, om forhandlinger og ikke minst om hvordan slike prosesser kan skape både usikkerhet og samhold blant ansatte, sier han.

De rette folka er det aller viktigste

Gjennom årene i Kikora har han sett hva som virkelig skaper suksess i en startup. 

– Jeg har blitt mer bevisst på hvor viktig det er at ansatte og eiere trekker i samme retning, sier han. 

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene er satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

Han trekker frem at selskapet opplevde en enorm vekst 

– Antall brukere og omsetning tidoblet seg. Det var fordi vi var en liten og effektiv gjeng som både brant for at skoleelever skulle lykkes i matematikk, og fordi vi hadde eierskap til det vi utviklet, forklarer han.

Om han skulle starte en ny startup, ville han sørge for at ansatte fikk muligheten til å være med på eiersiden fra starten av.

 – Jeg tror det gir bedre forutsetninger for å lykkes. Samtidig er det viktig å erkjenne at det å jobbe i en startup er mindre komfortabelt og mer risikofylt enn i en etablert organisasjon. Derfor må folk føle at de gjør noe spennende og meningsfylt, understreker han.

Samarbeidet med Inspera åpnet nye dører

Kikoras samarbeid med Inspera startet med utviklingen av en adaptiv matematikkmotor for de laveste skoletrinnene.

 – Vi lanserte produktet på Kikoras plattform, mens den adaptive motoren ble bygget med Insperas teknologi, forteller han. 

Etter hvert innså de at et tettere samarbeid kunne gi enda større verdi.

 – Inspera vurderte å utvide produktporteføljen sin, og Kikora hadde internasjonale ambisjoner. Det var en perfekt match, sier han.

Selskapene samlokaliserte seg i Vika og jobbet tett sammen i fire år før Kikora igjen ble solgt sommeren 2024.

En dyr, men verdifull lærepenge

Å selge et selskap er en omfattende prosess, både forretningsmessig og personlig. 

– Jeg har lært utrolig mye om verdsetting av selskaper, forhandlinger og hvor komplekse slike transaksjoner kan være, forteller han. 

Men én ting skulle han gjerne visst tidligere:

 – Eier du aksjer personlig, må du skatte av hele realiseringen. Eier du gjennom et holdingselskap, slipper du å skatte før du tar pengene ut. 

Den lærdommen kostet meg dyrt, sier han med et smil. 

– Jeg anbefaler å eie ansattaksjer gjennom et holdingselskap.

Kikora har fått de beste forutsetningene for videre vekst

Sommeren 2024 ble Kikora kjøpt av Inkrement AS, en annen norsk aktør innen digitale læremidler i matematikk. 

– Sammen er de nå Norges største heldigitale læremiddelleverandør i matematikk til grunnskole og videregående, med en formidabel markedsposisjon og sterke fagmiljøer, sier han entusiastisk.

---

Det opplyses om at alle partnerne i Metrics Venture enten har eller har eid aksjer i Inspera.

Powered by Labrador CMS