
SaaS som vekstdriver for nyhetsmedier
Et av forretningsområdene som har levert størst vekst i repeterende inntekter over tid i kommersielle miljøer jeg har ledet, er nyhetstjenester til bedriftsmarkedet.
Altså når arbeidsgiver kjøper tilgang til digitale nyhetsmedier til ansatte.
Den viktigste vekstdriveren har vært å innføre forretningsmodell og tjenestetilbud basert på Software-as-a-Service (SaaS).
Omlegging av fastprisavtaler med lite eller ingen datainnhenting, til lisensbaserte abonnementsavtaler der engasjementsnivået hos sluttbrukerne – altså de ansattes nyhetskonsum – la grunnlaget for vekst i avtaleverdien.
SaaS-modellen kjennetegnes gjerne av:
- Brukere har nettbasert pålogget tilgang til software-tjenesten på en applikasjon eller nettside, i stedet for å laste ned programmer
- Leverandør håndterer automatiske oppdateringer og vedlikehold
- Kunden kan selv administrere brukere og opp/nedgradere funksjonalitet
- Abonnementsbasert forretningsmodell
- Reduserte IT-kostnader til feks. hosting og infrastruktur for kunde
Eksempler på internasjonale SaaS-selskaper er Salesforce (CRM-programvare), Shopify (e-handelsplattform) og Workday (HR-løsninger).
Noen typiske prisodeller for SaaS-tjenester:
- Gratis basisversjon (freemium) eller prøveperiode (free trial)
- Flere prisnivåer (tiered pricing)
- Funksjonsbasert prising (function-based)
- Brukerbasert prising (user-based) ut ifra antall brukere/lisenser
- Forbruksbasert og databasert prising (usage-based) ut ifra feks. trafikk, dataforbruk eller antall kundekontakter
Grunnleggende SaaS-måltall, som også er overførbare til nyhetsmedier, inkluderer årlige repeterende inntekter (ARR), netto inntektsfornyelse (NRR), akkvisisjonskostnad (CAC), frafallsrate (churn rate) og kundelevetidsverdi (CLV).
Seks egne eksempler på SaaS-baserte veksttiltak med team jeg har jobbet med:
- Potensielle kunder tilbys gratis prøveperiode med måling av pålogget bruk hos de ansatte, som utgangspunkt for utforming av kontraktstilbud til kunden
- Bruker- og engasjementsbasert prising, ut ifra antall ansatte som konsumerer et gitt antall volum av innhold over en tidsperiode.
- Adferdsdata på tvers av produkter og merkevarer legger grunnlag for økt kontraktsverdi gjennom oppsalg, kryssalg og nye prøveperioder. Enkel "single sign-on" (SSO) for automatisk pålogging.
- Leadsgenerende og kunde-spesifikk markedsføring (inbound marketing, account-based marketing) med bruk av kunde-caser
- Kundesuksess-programmer for å øke registrering og pålogget bruk blant ansatte, for eksempel gjennom fysiske events, webinarer og kommunikasjonsprogrammer
- Selvbetjent administrasjonsløsning slik at kundene selv kan styre brukertilgang, samt selvbetjent digitalt kjøp for mindre kunder
