SaaS som vekstdriver for nyhetsmedier

Et av forretningsområdene som har levert størst vekst i repeterende inntekter over tid i kommersielle miljøer jeg har ledet, er nyhetstjenester til bedriftsmarkedet.

Publisert

Altså når arbeidsgiver kjøper tilgang til digitale nyhetsmedier til ansatte.

Den viktigste vekstdriveren har vært å innføre forretningsmodell og tjenestetilbud basert på Software-as-a-Service (SaaS).

Omlegging av fastprisavtaler med lite eller ingen datainnhenting, til lisensbaserte abonnementsavtaler der engasjementsnivået hos sluttbrukerne – altså de ansattes nyhetskonsum – la grunnlaget for vekst i avtaleverdien.

SaaS-modellen kjennetegnes gjerne av:

  • Brukere har nettbasert pålogget tilgang til software-tjenesten på en applikasjon eller nettside, i stedet for å laste ned programmer
  • Leverandør håndterer automatiske oppdateringer og vedlikehold
  • Kunden kan selv administrere brukere og opp/nedgradere funksjonalitet
  • Abonnementsbasert forretningsmodell
  • Reduserte IT-kostnader til feks. hosting og infrastruktur for kunde

Eksempler på internasjonale SaaS-selskaper er Salesforce (CRM-programvare), Shopify (e-handelsplattform) og Workday (HR-løsninger).

Noen typiske prisodeller for SaaS-tjenester:

  • Gratis basisversjon (freemium) eller prøveperiode (free trial)
  • Flere prisnivåer (tiered pricing)
  • Funksjonsbasert prising (function-based)
  • Brukerbasert prising (user-based) ut ifra antall brukere/lisenser
  • Forbruksbasert og databasert prising (usage-based) ut ifra feks. trafikk, dataforbruk eller antall kundekontakter

Grunnleggende SaaS-måltall, som også er overførbare til nyhetsmedier, inkluderer årlige repeterende inntekter (ARR), netto inntektsfornyelse (NRR), akkvisisjonskostnad (CAC), frafallsrate (churn rate) og kundelevetidsverdi (CLV).

Seks egne eksempler på SaaS-baserte veksttiltak med team jeg har jobbet med:

  1. Potensielle kunder tilbys gratis prøveperiode med måling av pålogget bruk hos de ansatte, som utgangspunkt for utforming av kontraktstilbud til kunden
  2.  Bruker- og engasjementsbasert prising, ut ifra antall ansatte som konsumerer et gitt antall volum av innhold over en tidsperiode.
  3. Adferdsdata på tvers av produkter og merkevarer legger grunnlag for økt kontraktsverdi gjennom oppsalg, kryssalg og nye prøveperioder. Enkel "single sign-on" (SSO) for automatisk pålogging.
  4.  Leadsgenerende og kunde-spesifikk markedsføring (inbound marketing, account-based marketing) med bruk av kunde-caser
  5. Kundesuksess-programmer for å øke registrering og pålogget bruk blant ansatte, for eksempel gjennom fysiske events, webinarer og kommunikasjonsprogrammer
  6. Selvbetjent administrasjonsløsning slik at kundene selv kan styre brukertilgang, samt selvbetjent digitalt kjøp for mindre kunder
Powered by Labrador CMS