Forstå churn og øk lønnsomheten

Publisert Sist oppdatert

Misforståelser rundt churn – eller frafall, på bedre norsk - i abonnementsbaser kan føre til direkte ulønnsomme beslutninger.

Som ansvarlig for utvikling av store abonnementsbaser med sluttbrukere og bedriftskunder, har jeg også erfart hvor lønnsomt datadrevet frafallsanalyse og -tiltak kan være.

Det er som oftest langt mer lønnsomt å beholde abonnenter, enn å hente nye. 

To hovedtyper frafall som må håndteres ulikt:

- Frivillig frafall,  når kunden selv velger å kansellere, feks. ved for lav opplevd verdi

-  Ufrivillig/teknisk frafall, når abonnementsfornyelsen mislykkes, feks. ved utgått kredittkort

Frivillig frafall deles gjerne i sesong (oppsigelser på treningssenteret når nyttårsforsettene er glemt) og kundelivssyklus (når barna vokser fra Xplora-klokken)

Én kilde til usikkerhet er at økt nysalg gjennom feks. prøveabonnement, oftest følges av økt frafall.

Da gjelder det å forstå akkvisisjonskostnad (CAC), forventet kundeomsetning over tid (CLV) og hvor mye frafall som fortsatt gir akseptabel lønnsomhet.

Med vekst følger også (noe) frafall!

Håndtering av produktendringer (nedgradering og oppsalg) kan også misforstås, siden kunden ikke kansellerer.

Tydelige definisjoner, måltall og god internkommunikasjon vil hjelpe.

Vanlige Måltall:

- Kundefrafall (customer churn) i en bestemt periode er enkelt å forholde seg til og kommunisere, men kan være mindre nyttig dersom kundebasen er stor og fragmentert

- Inntektsfrafall (revenue churn) i en bestemt periode viser hvilken omsetning som går tapt ved kansellering og er et godt utgangspunkt for analyse og prioritering av tiltak

- Brutto frafall tar hensyn til nedgraderinger, mens netto frafall også tar hensyn til oppsalg (gross & net churn)

Om Fredrik Loennecken

Fredrik Loennecken er tidligere konserndirektør for abonnementsmarked i DN Media Group og abonnementsdirektør i Dagens Næringsliv.Før dette jobbet han i over ti år i Schibsted Media Group, blant annet med å etablere selskapets satsing på nyhetstjenester til bedriftsmarkedet.

Fredrik har en master i økonomisk styring fra NHH.

- Frafallsrater (churn rate) er mest vanlig, og tar utgangspunkt i antall abonnenter til fornyelse i en gitt periode og andelen av disse som kansellerer. Vær konsistent med hvilke kunder som inkluderes i teller og nevnerVidere analyse kan se på frafall for ulike kunde- og produktsegmenter (kohorter), utvikling over tid (tidsserier) og i ulike faser i kundereisen. 

Fire caser med flinke kolleger som ga økt lønnsomhet:

1. Redusert teknisk frafall vha. justering av frekvens i kommunikasjon og kanal (eks. SMS) ved utgått kredittkort

2. Redusert frafall blant prøveabonnenter vha. analyse av «knekkpunkter» for frafall, som input til forbedring av onboardingløp og "første 90 dager"

3. Økt hindring av kanselleringer på Min Side (exit journey) gjennom segmentert kommunikasjon basert på adferdsdata

4. Økt levetidsverdi vha. prediksjonsmodeller for frafall kombinert med engasjementstiltak til utsatte kundesegmenter

Komme i gang? Start med strategien, definér når en kunde faktisk har falt fra, etablér enkle måltall, samle innsikt om frafallsårsaker og eksperimentér med tiltak.

Powered by Labrador CMS